sobota 6. januára 2018

Pomarančové rezy 1940

V dnešnom článku sa chcem s vami podeliť o recept na pomarančové rezy. Samotný recept je veľmi jednoduchý a vzásade nijak výnimočný, akurát, že pochádza z 1940. Našla som ho v dámskom časopise Eva (s podnázvom časopis pre vzdelané ženy =D), r. 1940. Už na Instagrame som spomínala, že si veľmi rada listujem v týchto starých tlačiach a hľadám tam ako módnu inšpiráciu, tak aj inšpiráciu na koláče. Napokon jeden skvost - liate perníkové cesto - som našla práve v ďalšom starom časopise - Přehled z r. 1947 ... a je to môj najobľúbenejší recept, pretože cesto je krásne perníkové, je rýchlo pripravené aj upečené, krásne na pohľad a chuťovo veľmi dobré. Inak recept naň som zaradila aj do našej pripravovanej kuchárky Magické cupcaky a muffiny, takže ak ste zvedaví, nájdete ho v knihe už čoskoro.=) 


Tiež som skúšala aj recepty z kuchárky Terézie Vansovej (o nej som písala v tomto článku). Jej kuchárka ešte predstavuje hojnosť a dostatok potravín. Do cesta dávala pokojne 6, 8 aj 12 vajec. Naopak, recepty z r. 1940 odzrkadlujú, nepovedala by som, že nedostatok... ten ešte nie, ale šetrenie už určite. Vajec sa používa máličko, napr. v tomto konkrétnom recepte stačí použiť dve vajcia. Iné koláče sú pečené napr. bez tuku či nesú názov ako "levné". Z textu je cítiť, že sa ľudia obracali ako vedeli a ženské magazíny sa im snažili pomôcť rôznymi tipmi a radami ako variť, čo variť, ako uskladňovať, ako zúžitkovať zbytky a podobne. Tiež sa píše aj o výžive, vitamínoch a pohybe. Napr. neprestáva ma udivovať, že mnohé veci, ktoré sú nám v dnešnej dobe prezentované v štýle "vďaka výskumu sa prišlo na to, že ...." alebo "lekári odporúčajú...." .... že vlastne veľa vecí bolo prezentovaných už začiatkom 20. storočia. Napr. kokosový olej... pamätáte si ten ohromný boom pár rokov dozadu s označením Superfood? Nič nové... aj v 40-tych rokoch používali kokosový olej.=D


Chcem tým povedať, že tieto časopisy sú síce staré, ale plné inšpirácie. Mám nafotených množstvo receptov, ktoré chcem vyskúšať. Samozrejme, postup na každý jeden je veľmi stručný, bez obrázkov a bez času a teploty pečenia. Je to teda celkom výzva, ale pre mňa veľmi zábavná. Takto som upiekla aj v úvode spomínané pomarančové rezy. Cesta bolo naozaj poskromne, najbližšie, keď ho budem piecť, budem musieť zdvojnásobiť dávku... ale s ohľadom na dobu, kedy recept vznikol... chápem. 
Čo sa týka úprav, spravila som jednu jedinú - pridala som pomarančovú šťavu do cesta, pretože bolo podľa mňa priveľmi tuhé. Ono, tieto staré recepty predsa len treba vždy trošku upraviť... ale vždy stačí len jedna malá úprava a výsledok je perfektný. Dosť už ale rečí, tu je samotný recept. Ako som už hovorila - rýchly, jednoduchý... a ako inak - dobrý.=)

Potrebujeme malú formu - ideálne formu na srnčí chrbát
Suroviny:
3 vajcia (rozmenené na drobné: 1 celé vajce, 1 žĺtok, bielka z 2 vajec)
1 balíček vanilkového cukru (10 g)
40 g krupicového cukru
šťava z 1/2 pomaranča
50 g roztopeného a vychladnutého masla
100 g polohrubej múky
kôra z jedného pomaranča
maslo a krupicu na vymastenie a vysypanie formy

Cukrová poleva:
šťava z 1/2 pomaranča
šťava z 1/2 citróna
práškový cukor (podľa potreby)

Postup:
Formu vymastíme maslom a vysypeme detskou krupicou. Rúru predhrejeme na 170 stupňov.
Do misy dáme jedno celé vajce, krupicový a vanilkový cukor. Mixérom šľaháme, kým hmota nenarastie a nezbledne. Potom pridáme ešte jeden žĺtok a krátko vyšľaháme. Ďalej nastrúhame kôru z jedného pomaranča - len oranžovú časť; pridáme múku, šťavu z pomaranča a opäť vyšľaháme. Počas šľahania ešte prilejeme roztopené, no vychladnuté maslo. 
V samostatnej mise si vyšľaháme sneh z dvoch bielkov a štipky soli. Hotový sneh zľahka vmiešame do pripravenej hmoty. 
Hotové cesto nakoniec vylejeme do formy, urovnáme a dáme do vyhriatej trúby. Pečieme cca 18 minút, kým cesto nie je zlatisto hnedé resp. spravte špáradlový test - ak sa cesto nelepí na špáradlo, je hotové. 
Koláč vyberieme a necháme vo forme odpočívať cca 10-15 minút, kým sa neodlepí od stien. Ak sa cesto neoddelilo celé, môžte mu na niektorých častiach pomôcť špičkou noža. Takto cesto nakoniec vyklopíme na tanier a necháme úplne vychladnúť. 

Na polevu zmiešame v miske šťavu z pomaranča a citróna. Do druhej misky dáme cca 3 PL práškového cukru. Postupne, po lyžiciach, prilievame do cukru citrusovú šťavu a miešame. Jednotlivé zložky pridávame tak, aby sa polevou dal koláč preliať, ale zároveň sa na ňom udržala... nesmie byť teda ani priveľmi riedka, ani hustá. 

Na záver teda polevou koláč prelejeme... a hotovo. Môžme počkať, kým hmota na koláči zatvrdne alebo môžme okamžite podávať. Ja som neodolala a jedla okamžite, kým mala poleva ešte sirupovú konzistenciu a zalizovala som sa až za ušami.=) 
Čo inak hovoríte na takéto recepty? Zaujímalo by vás viac takýchto oprášenýh receptov alebo privítate niečo modernejšie a komplikovanejšie?
BB


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ