nedeľa 2. septembra 2018

Domáce pletenky

Pomaly sa nám s priateľom rysuje naše prvé spoločné bývanie a ja sa už teraz najviac teším na vlastnú kuchyňu. Na to ako v nej budem vypekať, o.i. aj domáce pečivo. Kým však dôjde k tejto realite, ešte to nejaký čas potrvá, a tak si hovorím, že netreba čakať so založenými rukami... hybaj do kuchyne trénovať. Nejaký čas dozadu som skúšala doma upiecť rohlíky, ale priateľ teraz navrhol pletenky... tak som tentokrát zmajstrovala pletenky. A musím ho pochváliť, aj mi s ich prípravou pomohol, hoci pečenie, na rozdiel od varenia, nie je vôbec jeho parketa. Ale zaplietal jedna radosť.=D 
Čo sa týka samotného receptu, najprv som ho hľadala na internete. Lenže každý recept bol iný, všade písali, že práve tento je zaručene ten najlepší... a poznáte to, keď máte priveľa možností - neviete si vybrať. A ja som potrebovala recept, ktorý zaručene vyjde, lebo pečivo som logicky nekupovala ... takže ak naše pečenie zlyhá, nebudeme mať čo jesť.=D Tak som si nakoniec spravila malý prieskum a cesto som si zmajstrovala od oka, podľa seba. A vyšiel.... tak som sa rozhodla, že vám ho aj spíšem.


Suroviny na 8 ks:
500 g hladkej múky
300 ml mlieka
1/2 balenia čerstvých kvasníc (20 g)
2 čl kryštálového cukru
1 celé vajce + 1 žĺtok na potretie
2 PL oleja (alebo rozpustenej masti)
1 čl soli
sezam/mak na posypanie

Postup:
Mlieko ohrejeme v menšom hrnci, kým nie je vlažné (nesmie byť ani studené, ani horúce). Polovicu mlieka odlejeme a do zbytku mlieka (150 ml) rozdrobíme kvasnice a dáme 2 lyžičky cukru. Kvások necháme pracovať, kým sa na povrchu nevytvoria hnedé bublinky.

Keď máme kvások hotový, dáme do misy múku, pripravený kvások a zvyšok mlieka, 1 celé vajce, olej a soľ.

Cesto hnetieme varechou/rukou alebo v mixéry, kým nie je hladké a neodlepuje sa od stien.

Hotové cesto necháme v mise a zľahka ho posypeme múkou. Misu prekryjeme čistou utierkou a necháme ho odpočívať cca 1 hodinu - za ten čas by malo cesto zdvojnásobiť svoj objem.

Vykysnuté cesto potom dáme na múkou vysypanú dosku a rozdelíme ho na 8 častí. Každú časť potom rozdelíme na ďalšie 3 rovnaké časti. Tieto 3 časti potom medzi rukami alebo na doske "vyšúľame" do 3 dlhých "šúľancov". Tieto "šúľance" potom na jednom konci spojíme k sebe a jednotlivé "nožičky" zapletieme ako vrkoč... na konci ich opäť spojíme... a tak vznikne pletenka. Chce to trošku praxe, ale za minútku pochopíte, ktorá "nôžka" má ísť ako prvá.=)


Hotové pletenky dáme na plech vystlaný papierom na pečenie. Necháme ich kysnúť na plechu ešte 30 minút.
Medzitým si rozohremejem trúbu na 175 stupňov.
Vykysnuté pletenky nakoniec potrieme rozšľahaným žĺtkom s kvapkou oleja a posypeme semienkami.
Takto pripravené ich dáme do rozohriatej trúby a pečieme, kým nie sú na povrchu krásne zlaté .... mne to trvalo cca 20 minút.
Hotové pletenky vytiahneme z rúry a preložíme ich na mriežku, aby sa zospodu nezaparili.
Hotovo.

P.s.: Najlepšie chutí domáce pečivo ešte čerstvé resp. v deň upečenia. Druhý deň je už troška hutnejšie, ale podľa môjho úsudku stále vynikajúce. Z 3-dňového pečiva (ak sa stane taká vec, že sa nedajbože nezje ešte v prvý deň za horúca), robím napr. pletenky na vajíčku... nebudem klamať, stále je to moje obľúbené raňajkové jedlo.=D

BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ