štvrtok 6. apríla 2017

Jedlománia v Porte

Nie je tajomstvom, že moje dovolenky sú z veľkej časti čistým hodokvasom. Veď prečo by som si odopierala, keď sa na dovolenku dostanem pár krát za uhorský rok. Navyše, čo sa týka jedla, som zvedavá a rada ochutnám takmer všetko - samozrejme, pokiaľ sa to na tanieri nehýbe alebo z toho  nemôžem umrieť. Aj ten "galician style octopus" som ochutnala, aj keď som vedela, že toto mi isto chutiť nebude.=D Ale zoberme to všetko pekne od začiatku. Písať budem o portugalskom meste Porto, o jedle aj legendárnom nápoji, ktorý má pôvod práve tu.

Porto je druhé najväčšie mesto Portugalska a nachádza sa na severe, nie veľmi ďaleko od Atlantického oceánu alebo španielskych hraníc. V rámci Portugalska je to jedno z najnavštevovanejších turistických miest a ja sa vonkoncom nečudujem, pretože mesto je naozaj krásne a má čo ponúknuť. Oči môžte nechať na prekrásnych kachličkách, ktoré zdobia ako interiér budov, tak ich exteriér, môžte sa prechádzať po pláži a ak si trúfnete, okúpať sa alebo surfovať v chladnom Atlantiku, pozrieť si modernú architektúru v podaní Casa da Musica či navštíviť prenádherné kníhkupectvo Livrario Lello, že vraj jedno z najkrajších na svete, ktoré svojho času navštevovala aj J. K. Rowling.

Samostatnou kapitolou je ale samozrejme kuchyňa. Hádam celosvetovo známe je portské víno, ktoré, ako hovoria domáci, má byť sladké. A ono naozaj je - sladké ako med, zároveň však príjemne ovocné. Nie som bohvieaký vinár, teda skôr žiadny ako nejaký, a červené víno nie je zrovna moja šálka... ehm, môj pohár vína, ale skvelé portské sa nedá nemilovať. My s priateľom sme si obľúbili víno od Graham´s Port. To nám nechal domáci na privítanie a musím povedať, že lepšie sme za celý pobyt nenašli. 
Logicky, portské nalievajú v každej reštaurácii, čo dáva zmysel, lebo veď v Porte nechcete piť iné víno... Hoci celkom nás pobavilo, keď nás usádzali v reštaurácii s trápnym výrazom na tvári, že "ale my máme už len portské". Okej, sem s ním.=D 
Ja sa ešte priznám, že som ochutnala aj víno z Madeiry, to je dokonca ešte sladšie ako portské a farebne skôr do karamelovej farby než bordovej.... a no, myslím, že odteraz už iné víno nepijem.=D Inak ak si chcete užiť luxusný večer pri vínku  -  odporúčam vám reštauráciu na 17. poschodí hotela Henrique, ktorá ponúka panoramatický výhľad na mesto a perfektné víno!

Víno z Porta vs. z Madeiry s výhľadom na mesto
Čo sa týka pitia, nedá mi nespomenúť pomaranče, pretože priateľ si z nich strašne rád robil každé ráno čerstvú šťavu. Pre upresnenie, vždy išlo o minimálne kilo a pol pomarančov a len jedno ráno zo siedmych neodšťavoval! Mňa to trochu rozčuľovalo, lebo veď na raňajky nevypijete liter džúsu, navyše od pomarančov bola celá kuchyňa.=D Ale chuťovo boli perfektné - sladké a naozaj šťavnaté. Ak teda zavítate do Porta, odporúčam dopriať si aj toto, hoci pre nás bežné, ovocie. Navyše ovocie, aspoň v marci, je lacnejšie ako u nás. Za kilo a pol pomarančov a pol kila jahôd sme platili niečo málo cez dve eurá.

Zelovoc v Porte
Čo sa potom týka už samotného jedenia, musím zhodnotiť, že v Porte majú na môj vkus celkom skromné porcie a prekvapujúco jednoduché kombinácie, ktoré  dostanete aj v kaviarni. Tak napr. na obyčajnú žemľu (ale chuťovo perfektnú) s maslom a kávu so sebou tu ľudia dokážu ráno vystáť aj rad. My sme jednu takú kaviareň mali hneď kúsok od ubytovania, štýlovo čisté 90-te roky, ale ľudia chodili a čakali na svoju zabalenú maslovú žemľu, aby potom mohli ďalej pokračovať do práce. Majitelia síce nevedeli po anglicky ani mäkké "f", ale našli, spomedzi zákazníkov, niekoho, kto vedel, a potom, keď sme si s pomocou rúk a nôh objednali raňajky, vyslali ho spýtať sa nás či sme s objednávkou spokojní a či máme všetko čo sme chceli. Isteže sme boli.=D

Vľavo hore typické portugalské žemle s maslom, v strede šišky plnené "pudingovým" krémom
Podobne jednoduchú ponuku jedál mali ale aj v iných kaviarňach či bistrách. Základom bol ich typ pečiva, ktoré je mäkké a nafufňané. To ponúkajú s maslom, syrom alebo šunkou. Ak máte radi sladké, dostanete ho zasa s džemom. Zabudnite na naše hipsterské avokádové natierky, také a onaké. hlavne však všelijaké od výmyslu sveta... tu nechávajú vyniknúť prirodzenú chuť potravín prostredníctvom jednoduchých kombinácií.

Pohľad na mercado - tržnicu
Porcie sú teda na môj vkus trocha malé, ale o to chutnejšie. Saláma, vajíčka, zelenina, syr! Všetko je naozaj plné chuti a je to doslova radosť jesť. V rámci Porta nájdete viacero tržníc - mercado, kde nakúpite čerstvé pečivo, vajcia, mliečne výrobky, mäsové výrobky, zeleninu a ovocie. Osobne takéto nakupovanie na trhu naozaj milujem. Z trhu potom pochádza aj naozaj perfektný zážitok, kedy sme chceli kúpiť syr z kravského mlieka, ale vyložené boli len tie z kozieho (to vieme podľa obrázka na obale). Tak z priateľa po chvíľke vyšlo "Méééé" a odmietavé gesto, že toto NIE. Babka, hádam 100 ročná, sa hneď pridala, že okej, tak "mééé" nie. Na to začal priateľ "múúúkať" ako taká krava. To sa babka spočiatku nechytala, lebo to bolo krátke "mu" ... ale po chvíľke sa predsa len obaja pochopili a bábuša vybrala na potvrdenie obal od Veselej kravy a ukázala na kravu, že ona to pochopila A tak nám do vrecka strčila krásny kus syra z kravského mlieka.


Franceschina
Ak v Porte zatúžite predsa len po niečom naozaj sýtom, vydajte sa na, pre Porto typickú, franceschinu. Na ňu sme dostali odporúčanie priamo od Portugalca, že toto skrátka určite, ale naozaj určite, vyskúšajte. Základom je sendvičový typ chleba, volské oko, mäso a masové výrobky - klobáska, saláma. Celé je to obalené v syre a preliate rajčinovo-pivovou omáčkou. Ak by som to mala zhodnotiť, prvé sústa boli ako nebíčko v papuľke, tie ostatné .... no, bolo to akési priveľmi mäsové, hutné, sýte - takú kombináciu by som očakávala od americkej kuchyne, nie že ju nájdem v Portugalsku. Zrovna toto tak pre mňa nebol potešujúci kulinársky zážitok. =D

Nata
Nata Lisboa; pohľad na našu obľúbenú kaviareň
Naopak, na čom sme si pochutnávali každý deň, to bola nata - malinký dezert typický práve pre Portugalskom. Nejde o nič viac ako o lístkové cesto s trochou žĺtkového krému. Portugalčania ho zvyknú posypať mletou škoricou, prípadne aj práškovým cukrom. Napokon, aj naša obľúbená kaviareň sa volala Nata Lisboa. Tú sme objavili hneď na začiatku dovolenky a musím povedať, že nič lepšie sme nenašli. Týchto kaviarní je v rámci mesta veľa, no tá naša, sídliaca na Rua de Santa Catarina, s perfektným majiteľom, bola najlepšia.

Pizza Pulcinella
V Porte nájdete aj pizzu ovenčenú kadejakými cenami, pričom vám ju naservírujú na veľmi old-schoolovom kockovanom obruse. Pizzu pečú priamo v peci a ... je skrátka ozaj skvelá. Avšak za "ochutnanie víťazstva" si samozrejme aj priplatíte. Skrátka, nie je to len hocijaká pizza.=D No a konkrétne ide o pizzu s názvom Pizzeria Pulcinella, a okrem kuchyne má aj perfektnú polohu - len pár ulíc ďalej je pláž.;)

Napokon pridám ešte jeden postreh a to sú "samoobslužné reštaurácie". Tie som si všimla najmä vo verejných inštitúcicách resp. konkrétne v tých kultúrnych - v múzeu súčasného umenia Serralves či filharmónii Casa da Musica. Prídete, naberiete si čo vidíte, a buď zaplatíte hneď alebo až keď sa nejete. Niečo ako naše čínske all you can eat, len v lepšom štandarde. Osobne potom veľmi odporúčam tú v múzeu - dobre sa nejete a interiér reštaurácie je veľmi príjemný. Trocha mi pripomínal ázijský interiérový štýl - jednoduchý a čistý, navyše po obvode celej miestnosti sa tiahnú okná. Za oknami je už len zeleň, lepšie povedané koruny stromov... no ozaj príjemné posedenie.

Odporúčam - Casa Guedes. Kým budete čakať na svoju porciu, dajte si pivo ;)
Aby som to zhrnula, Porto je chuťovo naozaj úžasné a návrat do reality v štýle - na raňajky rýchlo hodím do seba aspoň párky, potom zobnem pred obedom niečo malé, obed nahádžem atď atď atď... bol desivo krutý. Zvykla som si rýchlo na dobré jedlo...a ťažko sa mi vracalo do starých koľají. Ako som písala, Porto má určite čo ponúknuť po kultúrnej stránke, neobíďte však ani tú kulinársku. Ja mám ešte celý zoznam toho, čo som tam neochutnala, pretože môj žalúdok už nevládal. =D
Ešte malá poznámka na záver - dokumentácia tohto "obžerstva" nie je nič moc, ale holt, jedlo sme zjedli skôr ako sme ho stihli vôbec zdokumentovať... až tak nám tam chutilo!=DDD

A čo vy? Ochutnali ste už niektoré miesto v Portugalsku?
BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ