sobota 20. mája 2017

Kysnuté koláčiky so sladkou fazuľovou plnkou

Už v r. 2013 som si dala záväzok, že sa naučím piecť nejaký kórejský dezert či koláč. Konkrétne som si potom vybrala "danpatbbang", čo je latinský prepis kórejského názvu. V slovenskom preklade je to chlieb so sladkou červenou fazuľou. S fazuľovou plnkou do koláča či dezertu, som sa dlho nevedela stotožniť. Zmena prišla až počas návštevy Taiwanu v r. 2014, kde sme si často kupovali sladkosti plnené práve touto sladkou fazuľovou pastou. Sladkosť robili miestni na uliciach v špeciálnej "panvici". Obal pozostával z tenkého sladučkého cesta a veľkého množstva plnky. Okrem fazuľoých, sme zvykli kupovať aj pudingové .... teda doteraz nevieme presne identifikovať, čo presne to bolo, ale nám to pripomínalo vanilkový puding robený z vody.=D Bežne tu ľudia stáli na tieto koláčiky aj niekoľko minútové rady a ja sa im vôbec nečudujem. 

V každom prípade, tento recept som si vybrala aj z toho dôvodu, že som mala náladu trocha si Taiwan pripomenúť, ale aj preto, že recept, na rozdiel od iných, nie je až tak náročný na "know-how" a "exotické" suroviny. V konečnom dôsledku totižto ide o kysnuté cesto s plnkou. Plnka sa dá spraviť domáca (recept TU), to som aj mala pôvodne v pláne, ale nedostala som kúpiť konkrétny typ fazúľ. Nemusíte sa ale báť, tieto fazule sa u nás kúpiť dajú, napr. v bežnom bio obchode. 
Druhá možnosť, ktorú som použila ja, je kúpiť hotové varené červené fazule v konzerve. Moja fazuľová konzerva je síce pomiešaná s gaštanmi, ale prečo nie... tým sa nedá nič pokaziť. Akurát ma prekvapilo, že fazule a gaštany boli ešte viac menej v celku, takže aby som získala pastu, musela som to prebehnúť ručným mixérom. 
No a posledný dôvod, je estetický, lebo veď nebola by to kórejská kuchyňa, ak by nelahodila nielen žalúdku, ale aj oku.=)
Výroba sladkosti s červenou fazuľou, night market na Taiwane
Čo sa týka kysnutého cesta,  v pôvodnom recepte použila Aeri suché droždie a maslo. So suchým droždím nemám veľmi dobré skúsenosti, tak som sa rozhodla použiť naše mnohokrát overené kysnuté cesto, ktoré používame doma. Ktoré z tých dvoch vyskúšate vy, je samozrejme na vás. 

Pôvodný recept nájdete TU.
Môj upravený recept začína tu.=) Z tohto množstva mi vyšlo 27 kúskov.

Ingrediencie na kysnuté cesto:
250 ml mlieka
2 PL kryštálového cukru
50g kvasníc
500g hladkej múky
štipka soli
1/2 balíka kypriaceho prášku
150 ml oleja
2 menšie vajcia

Plnka:
sladká červená fazuľa (s gaštanmi) v konzerve 

Potup:
Ako prvé si spravíme kvások z mlieka, cukru a kvasníc. Mlieko ohrejeme, kým nie je vlažné. Viem, že slovo "vlažný" je veľmi relatívny pojem, preto ak si nie ste istí, použite skôr studenšie mlieko ako teplé. Do mlieka nasypeme cukor, rozdrobíme kvasnice a zamiešame. Necháme odstáť cca 15 minút, kým sa na povrchu nespraví svetlohnedá pena a bublinky.
Kým sa nám robí kvások, do veľkej misy preosejeme múku, soľ, kypriaci prášok. Pridáme olej a vajcia. Napokon prilejeme hotový kvások. Všetko postupne zamiešame vareškou. Keď máme suroviny viac menej spojené, nastáva tá "špinavšia" robota - teda hnetenie cesta, ktoré zaberie cca 20 minút. Môžte použiť mixér, ak máte metličky na hnetenie cesta, ja to však robím ručne a idem pri tom niekedy "umrieť".... je to ozaj makačka, pretože cesto hnetieme dovtedy, kým sa neodliepa od stien. Hotové cesto zľahka posypeme hladkou múkou a misu prekryjeme čistou utierkou. My doma ešte používame malý trik: misu s cestom podložíme ešte jednou misou s teplou vodou (nie horúcou, lebo by cesto obschlo). Cesto necháme odpočívať, kým nevykysne (mne sa zväčšilo asi dvoj/trojnásobne).
Rúru si predhrejeme na 175 stupňov. Vykysnuté cesto dáme na pomúčenú dosku a ešte ho pár ráz prehnetieme. Potom ho nožom rozdelíme na dve polovice. Polovicu cesta vyvaľkáme na cca 2 cm hrúbku - kysnuté cesto sa vaľká dosť ťažko, vždy sa stiahne späť, čiže veľmi sa s tým trápiť nemusíte.... ako vám to pôjde. Z vyvaľkaného cesta vykrojíte tenkým pohárom s priemerom cca 3 cm malé valčeky. Tieto valčeky potom päsťou alebo valčekom na cesto rozvaľkáte na tenší kruh. Do stredu dáte trošku plnky. Okraje potom prstami postláčate dokopy, aby vám vznikol malý bochníček. Naplnený bochníček potom opäť prejdete valčekom alebo aj rukou, aby ste ho sploštili. Napokon ho po obvode narežte ostrým nožom. 

Hotové bochníčky položíme na plech vystlaný papierom na pečenie. Na plechu ich necháme odležať ďalších 10 minút - opäť trocha nakysnú. Napokon ich potrieme roztopeným maslom a dáme do vyhratiej rúry. Pečieme cca 15 minút - záleží od vašej trúby ako pečie. Podstatné je, aby boli na povrchu zlatavo-hnedé.
Hodnotenie: Musím sa potľapkať po chrbte, kysnuté cesto sa mi neuveriteľne vydarilo. Jemné, nadýchané....
Čo sa týka plnky, odporúčam vykašlať sa na konzervy a spraviť si vlastnú, napokon nič na tom nie je - dáte variť fazuľu a len čakáte, kým nezmäkne. Totižto moja náplň z konzervy bola podľa mňa redšia ako by mala byť - v pôvodnom recepte robí slečna z náplne malé guľky, mne sa toto ale spraviť nedalo. Domácou prípravou zároveň získate sýtejšiu chuť. Tie moje hotové koláčiky mali len veľmi jemnú až mdlú chuť. Osobne mi to až tak veľmi neprekáža, pretože preferujem mdlejšie chute, ale niekomu by to mohlo prísť suché až bez chuti.
Pre tých, ktorí ešte nemali možnosť pastu z červených fazúľ jesť, odporúčam: nebojte sa ju vyskúšať! Avšak nečakajte nejaký zázrak. Stále sú to fazule, a taká tá hutná škrobovitá chuť je tam stále prítomná. Podstatné je odosobniť sa od toho ako fazule poznáme my na Slovensku, teda na slano a miesto toho sa otvoriť novým chuťovým zážitkom. U nás doma som nikomu nepovedala, čo jedia a aj napriek tomu sa zjedli všetky do jedného.=D
Ak sa ale napriek všetkému stále neviete s plnkou stotožniť, je možné použiť miesto toho napr. marmeládu, a zrazu máte kysnuté buchty v zaujímavejšom prevedení.;)
Za mňa teda áno pre tento (ne)tradičný koláčik - už len kvôli tomu ako vyzerá... akurát nabudúce použijem vlastnú plnku. Mimochodom koláčiky mi vydržali  zabalené v sáčku tri dni ...samozrejme vydržia aj dlhšie, ale klasicky ako každé pečivo, časom stvrdnú. Mne ale najviac chutili vychladnuté a jeden deň odležané. =)
BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ