štvrtok 22. novembra 2018

Jablkové taštičky

Mám veľmi rada ovocné taštičky z Mc´Donald-u. Je to sladká bodka, ktorá vie zaplniť zostávajúce voľné miesto po Big Mac menu ... sem tam sa totižto stane, že som tak hladná, že menu skrátka nestačí.=D Takže, keď som naposledy rozmýšľala, čo dobrého pre seba a rodinu napečiem, padol mi zrak na jabĺčka. Jablká ľúbim, ale len určitú odrodu a tieto zrovna neboli mojou šálkou kávy. Pri pečení mi však na odrode až tak veľmi nezáleží ... Tak si vravím, že skúsim pripraviť taštičky podobné tým z "mekáču", ale určite nebudú vyprážané.

Čo sa týka cesta, pohrávala som sa s myšlienkou, že použijem kupované lístkové cesto. Po chvílke sa však táto úvaha rozvinula do množstva otázok v štýle: a prečo si cesto nepripravíš doma? Máš čas! A tak som sa pustila do prípravy vlastného cesta. Popravde, neviem presne kam by som toto cesto zaradila... prekladala som ho ako lístkové, je veľmi pružné a maslové... ale nie je to vyslovene lístkové cesto. Tak či onak, chuťovo je výborné a pefektne sa dopĺňa s jabĺčkovou plnkou. 

Plnku som robila z 3 veľkých jabĺk, ktoré spolu vážili cca 750 gramov. Na samotné taštičky som však spotrebovala len nepatrnú časť. Preto som v recepte upravila pomery na tretinu. V každom prípade, ak vám bude niečoho málo, pokojne pridajte. Ja som mala napr. veľmi sladké jabĺčka, takže som nepridávala extrémne veľa cukru. Ak budete mať kyslejšie, nebojte sa po troške pridať. Ak máte radi výraznejšiu chuť, pridajte trošku viacej škorice či zmes korenia na masala chai.
Plnku môže pripraviť aj bez tohto korenia, len so škoricou... ale poviem vám, táto zmes tomu ešte len dodá grády!=) Kúpiť sa dá už pomerne jednoducho - v obchode s exotickými potravinami, v kvalitných čajovniach, v bio obchodoch... len sa popýtajte, určite nájdete.
Tiež môžte spraviť plnku z viac jabĺk. V chladničke vydrží niekoľko dní. Dá sa jesť ako dezert na desiatu či olovrant a zajedať piškótami.=)

Ak teda máte radi ovocné taštičky alebo konkrétne jablkové taštičky, tento recept vrelo odporúčam. Ak jabĺčka nie sú vašim favoritom, cesto viete naplniť džemom alebo inou plnkou (orechovou, makovou, pudingom atd). Navyše je chuťovo neutrálne, takže sa dá pripraviť na sladko aj na slano.=)

Počet: 3 veľké taštičky a 10 stredne veľkých
Rúra: 200 stupňov 
Čas pečenia: 25 minút

Suroviny:
Cesto:
300 g hladkej múky
150 g masla 
1 ČL soli
200 ml studenej vody

hladkú múku na rozváľanie cesta
1 vajíčko na potretie taštičiek pred pečením

Plnka:
cca 1 veľké jablko (cca 250 g)
10 g masla
40 ml vody
1 balík vanilkového cukru
1/2 čl zmes korenia na masala chai/yogi chai
1/2 čl škorice
15 g krémového prášku Zlatý klas

Príprava:
Ako prvé pripravíme cesto. Do misy dáme múku a studené, na kocky nakrájané maslo. Príborovým nožom maslo zapracujeme do múky. Inak napísané - skrátka len sekáme do masla a múky, kým sa nevytvorí niečo ako drobenka. Pridáme soľ a vodu. Vymiesime cesto. V tomto bode sa netrápte s tým, že máte v ceste kúsky masla ani ho nemieste nejak dlho. Len zo surovín spravte kompaktnú guľu, zabaľte ju do potravinovej fólie a dajte na hodinu do chladničky.

Po hodine cesto vyberte, jemne pomúčte dosku a valček tak, aby sa vám cesto nelepilo (tento postup opakujte vždy, keď sa cesto začne lepiť! Múčte vždy len tenkou vrstvou). Cesto rozvaľkajte približne na obdĺžnikový tvar. Preložte všetky strany ako keď skladáte uterák. Znova rozvaľkajte. Znova preložte. Rozvaľkajte. Toto spravíte cca 5 krát a mali by ste dostať pružné, hladké cesto bez viditeľných kúskov masla (tie ste zapracovali do cesta vaľkaním). Cesto opäť zabaľte a opäť dajte na hodinu či dve do chladničky. 

Medzitým si pripravíme plnku. Jablko či jablká ošúpeme a nakrájame na drobné kúsky. Dáme do malého hrnca. Pridáme vodu, cukor, škoricu a korenie. Na miernom ohni privedieme do varu a za stáleho, ale mierneho pobublávania necháme jabĺčka pod pokličkou rozvariť. Podľa potreby premiešame. Ak vám ostanú väčšie kúsky jabĺk, nevadí, ale výsledná konzistencia by mala byť cca ako jabĺčkové pyré. Hrniec odstavíme bokom, prisypeme Zlatý klas a poriadne zamiešame. Pripravenú plnku necháme vychladnúť.

Jablkové pyré - na začiatku väčšie kusy jabĺk; na konci rozvarené na kašu

Cesto vytiahneme z chladničky. Zo tri razy ho ešte vyvaľkáme a preložíme. Potom ho vyvaľkáme do tvaru obdĺžnika a rozkrojíme na zhruba rovnaké štvorce. Cesto vyvaľkajte na tenko, no stále nech je tak hrubé, aby udržalo plnku. Čiže ak sa vám pri prenášaní z dosky na plech cesto medzi rukami trhá, je priveľmi tenké.
Na pripravené štvorce dávame akurát plnky. Inak napísané, keď cesto preložíte a vidličkou pozatláčate okraje trojuholníka alebo štvorca (je na vás aký tvar taštičkám dáte), tak vám plnka nevylieza.

Okraje spojené/stlačené pomocou vidličky; cesto popichané špičkou noža, aby mala kadiaľ unikať para. Na záver sa potrú rozšľahaným vajíčkom

Takto pripravené taštičky dáme na plech vystlaný pečiacim papierom. V strede každej taštičky spravíme špičkou noža dve či tri malé dierky. Vrch potrieme rozšľahaným vajíčkom. Pečieme do zlatista na 200 stupňoch cca 25 minút (záleží ako pečie vaša trúba).
Hotové necháme jemne vychladnúť a pocukrujeme. =)

Ps: Dávajte pozor, keď budete taštičky nedočkavo ochutnávať. Plnka chladne podstatne pomalšie, tak sa nepopáľte!
A aby som nezabudla, cesto aj plnku si viete spraviť deň-dva vopred.

BB


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ