nedeľa 26. novembra 2017

Moje najobľúbenejšie kuchárky

V dnešnom článku som sa rozhodla zamerať sa na svoje obľúbené kuchárky. Sú to presne 3 knihy, čiže bude to moja TOP 3. Pričom, kto ma pozná, tak výber ho asi neprekvapí. Takže tu je môj rebríček, ktorým sa môžte nechať inšpirovať či už pre seba alebo, keďže idú Vianoce, tak môžte niekoho takouto kuchárkou obdarovať.=)


1. Paulus vs. Ihnačák od Lidl.sk. Túto knihu nám - mne a priateľovi - dala jeho mamina nejaký čas
dozadu. Nachádza sa v nej 52 receptov od slovenského kuchára Ihnačáka, ktorého ak si dobre spomínam, môžte už nejaký čas vidieť v relácii o varení na Markíze, a 52 receptov od českého kuchára Paulusa. Ja som si knihu hneď prelistovala a k zaujímavým receptom prihodila krikľavozelené lepky, aby som vedela kde ktorý recept je.=D Z receptov sme skúšali napr. kuracie prsia so schwarzwaldskou šunkou a hrachovou kašou či ragú z mletého mäsa zapečené so zemiakovou kašou - v zásade shepherd´s pie. Oba recepty boli vynikajúce a dobré je, že všetky suroviny sú z Lidla, takže viete, že tam ich určite zoženiete.
Čo sa týka dizajnu, fotografie tiahnu skôr do tmavších farieb, ale sú veľmi pekné, jedlo je pekne naaranžované a vyzerá doslova na-zje-de-nie. Textová časť je buď na bielom podklade alebo tmavom, v konečnom dôsledku sú obe verzie veľmi elegantné a pekné. Text je prehľadný a nájdete tam všetko, čo treba - počet porcií, dobu varenia, suroviny, postup, servírovanie. 
Aby som to zhrnula, niekto si možno povie, že "lídlacka kuchárka", ale pre mňa je to kuchárka, ktorá mi po dlhej dobe ulahodila. Dizajnovo je veľmi pekná, čo sa o mnohých nedá povedať, a sú tam recepty, ktoré sa naozaj dajú variť a sú chutné. Je tu miš-maš jednoduchších aj komplikovanejších receptov, takže je len na vás čo si vyberiete - na čo máte chuť či čas.


2. Jamie Oliver: Superfood - hravě a zdravě. Na Jamieho Olivera si pamätám od detstva.
Zo všetkých kuchárov ho mám úplne úplne najradšej a vždy som podľa neho chcela niečo uvariť. Túto knihu mi ale daroval priateľ nie pre moje nadšenie z Jamieho, ale ako zdravú inšpiráciu na obedy do práce či napr. na raňajky. Veď to poznáte.... ráno nestíhate, tak zjete niečo v rýchlosti a večer sa vám zasa nechce stáť nad sporákom a tak sa spoliehate na obedové menu. Takže toto ma malo inšpirovať.
Kniha je pomerne veľká, ťažká, s pevnou väzbou a má vyše 300 strán. Recepty sú podelené do kapitol: raňajky, obed, večera a chuťovky a drinky. V závere sa Jamie venuje zdravému životnému štýlu a zdravému jedlu, keďže kniha sa volá Superfoods. Za superfoods sa označujú potraviny, ktoré majú resp. sa u nich predpokladá nejaký zdravotný benefit pre človeka. No a Jamie varí práve z týchto potravín. K takýmto potravinám sa napr. radí kel, špenát, acai bobule, goji, zelený čaj, mandle, avokádo, škorica, čučoriedky a mnohé mnohé ďalšie - stačí zadať do vyhľadávača superfoods a zistíte.=)
Dizaj tejto kuchárky je podľa mňa veľmi čistý, svetlý a svieži. Okrem počtu porcií a surovín nájdete aj nutričné hodnoty jedla - kalórie, gramáž tukov, bielkovín, sacharidov atď. 
Jedinou nevýhodou tejto kuchárky môžu byť samotné suroviny. Niektoré treba dobre pohľadať. Napr. úplne stratená som bola pri kvasnicovej pomazánke Marmite, AŽ! som ju našla v obyčajnom Tescu. Čiže treba síce hľadať, ale kto hľadá, ten nájde.=)
Osobne sa mi teda kniha páči, kvôli tomu, že sú v nej zdravé, no chutné recepty. Nájdem tu ako inšpiráciu na raňajky, tak aj obed a večeru. Túto knihu by som odporučila všetkým, ktorí chcú nabrať inšpiráciu alebo tým, ktorí chcú zmeniť životný štýl k zdravšiemu, ale stále chcú jesť chutne.... no napr. nevedia, kde presne začať.;)


3. Recepty prastarej matere. Zostavila Terézia Vansová. Terézia Vansová bola jednou z osobností slovenskej literatúry... okrem iného.
Písala novely, romány, divadelné hry a v r. 1914 jej vyšla aj kuchárska kniha. Mäsové recepty či recepty na polievky som nepozerala, v tomto prípade som sa zamerala vyslovene na sladké a teda, je tu čo študovať.=D Doteraz neviem čo si mám predstaviť pod slovom "koch" či "výbeh" a veľmi pobavia aj názvy receptov ako "vyprážané sem i tam", trúbelky fámom plnené, dámske rozmary alebo grísový meriton. Nájdete tu však aj recepty na známe veci ako vtáčie mlieko, pagáčiky, medovníky, zázvorníky atď.
Čo som si ďalej všimla, tak v receptoch sa používa veľmi veľa vajec a veľa myslím 6 a niekedy aj 12! Zato múky ide zväčša málo, aj to častejšie sa používa grís - krupica alebo mandľová múka či žemľové omrvinky.=D
Ja som skúšala upiecť z tejto kuchárky korpus, do ktorého išla mandľová múka, grís - krupica a 6 vajec. Výsledný korpus mal trošku vaječnú chuť a mám pocit, že sa drobil, ale s krémom si myslím, že by bol úplne ok.
Po dizajnovej stránke je kuchárka veľmi chutná, tak trochu s historickým nádychom, čo je super, keďže aj tie recepty sú ozaj staré.... takže sa zachováva čaro. Samotné recepty sú veľmi krátke a inštruktážne stručné, bez doby pečenia, bez obrázkov. Každý recept je tak v zásade pokus-omyl.
Osobne odporúčam kuchárku skúsenejším gazdinkám.


A čo vy? Aká je vaša obľúbená kuchárka? Prípadne... máte niektorú z tu spomenutých doma? 
BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ